Schrijftips #1

by - 12:00

Let's get started!

Vaak krijg ik vragen van andere Wattpad gebruikers over het schrijven van verhalen. Omdat ik het oprecht leuk vind om anderen te helpen met schrijven heb ik besloten om te gaan bloggen met schrijftips! Elke maand zal ik een aspect van het schrijven van een verhaal en alles wat daarbij komt kijken behandelen. 

Deze maand ga ik het hebben over het beginnen met schrijven van je verhaal. Het begint natuurlijk allemaal met een idee in je hoofd, maar hoe krijg je dat geweldige idee nou net zo geweldig op papier? Het is namelijk één ding om een leuk idee te hebben voor een verhaal, maar een heel ander ding om dat idee te ontwikkelen tot een goed verhaal. Er zijn meerdere manieren om te beginnen met het schrijven van een verhaal, en er is ook niet perse een goede of een foute manier. Toch zijn er wel wat zaken om rekening mee te houden om ervoor te zorgen dat je idee goed uit de verf komt.

1. Schrijf je ideeën op

Goede ideeën kunnen overal in je hoofd te binnen schieten. Zelf haal ik veel inspiratie uit het dagelijks leven om me heen. Het zal je dus niet verbazen dat de meeste ideeën bij mij te binnen schieten net op het moment dat ik in de trein zit, aan het werk ben of boodschappen doe. Hoewel het geweldig is om ineens een goed idee voor een verhaallijn te hebben, zijn het niet de meest handige momenten. De kans is namelijk groot dat je je ideeën al weer vergeten bent op het moment dat je uiteindelijk thuis komt en klaar bent om te gaan schrijven. Daarom heb ik zelf een klein boekje waarin ik allerlei ideeën opschrijf en/of teken. Het hoeven niet eens grootse ideeën zijn voor enorme verhaallijnen, ook kleine scènes, grappige situaties of inspirerende quotes schrijf ik allemaal op. Lang niet alles gebruik ik, maar zeker op momenten dat ik vast zit in een verhaal is het super fijn om terug te kunnen vallen op mijn boekje. 

2. Plotten

Oké, je hebt je grote idee. Nu wordt het tijd om het verhaal goed in je hoofd te krijgen. Het grappige van deze stap is dat niet alle schrijvers het verhaal plotten van te voren. Het is dus maar net in hoeverre je het zelf wilt doen. Vroeger plotte ik nooit iets, maar ik merkte vaak dat ik naarmate mijn verhaal vorderde in de knoop kwam met mijn verhaal of simpelweg geen idee had hoe ik verder moest. Ik begon gewoon met schrijven en keek wel waar het schip strandde. Omdat ik heb gemerkt dat dat voor mij niet werkt, plot ik tegenwoordig van tevoren mijn verhaal in grote lijnen. 

Het werkt heel eenvoudig: pak een stuk papier en teken een horizontale lijn. Deze lijn is een soort tijdbalk. Stip vervolgens op deze lijn ongeveer waar de scènes komen die grote invloed gaan hebben op het verhaal. Voor de meeste verhalen geldt een soort standaard verhaallijn. Natuurlijk kun je daarvan afwijken maar het is niet voor niets dat de meest succesvolle verhalen deze lijn volgen.
Zoals je ziet beginnen de meeste verhalen met een bepaald doel wat de hoofdpersoon wil bereiken. Het verhaal vordert als we hem of haar volgen op weg naar dat doel toe. Alles lijkt goed te gaan, tot het noodlot toeslaat (Crisis). Vervolgens lijkt er niets meer goed te komen, tot uiteindelijk toch de hoofdpersoon er in slaat om zijn of haar doel te bereiken (Climax). Klinkt dit vaag? Hier een voorbeeld van het verhaal van Assepoester:
Mocht je deze manier van plotten willen oefenen, analyseer dan bijvoorbeeld eerst eens je eigen verhalen! Ga eens na wat nou echt de grote gebeurtenissen zijn die het verhaal beïnvloeden en plaats ze op de tijdlijn. Geen zorgen als je dit te veel gedoe vindt, veel schrijvers beginnen ook gewoon net als ik vroeger vanuit het niets met schrijven. Probeer alleen wel een duidelijk einddoel in zicht te houden. Hiermee bedoel ik dat je niet elke keer met hele nieuwe ideeën moet komen. Ik noem het zelf altijd het GTST-effect. Het is niet erg geloofwaardig als je hoofdpersonage in eerste instantie ontvoerd is, vervolgens een brand overleefd, in een rolstoel belandt en óók nog eens de Voice wint. 

3. Research

Iets wat onmisbaar is voor een goed verhaal is het uitdiepen van je karakters en locaties. Ben je van plan om bestaande locaties te gebruiken voor je verhaal? Ga er dan heen! Oké, ik snap ook wel dat het niet altijd mogelijk is om zomaar even naar Londen te vliegen, of een retourtje Groningen te boeken bij de NS, maar de beste manier om een plek te leren kennen is door erheen te gaan. Het grappige is dat ik vaak verhalen heb gelezen waarin mensen hun woonplaats als locatie gebruiken, en op de een of andere manier merk je toch dat zij de locatie door en door kennen, en daardoor jou als lezer ook het gevoel geven dat jij na het lezen van het verhaal de locatie kent. 

Mocht je niet de luxe hebben om naar de locatie toe te gaan, dan kom je er bijna niet onderuit om eens flink wat research te plegen. Google de stad, streek, koffiebar of wat voor locatie je ook gaat gebruiken vooraf. Schrijf of teken ook ergens je bevindingen of maak een moodboard met afbeeldingen en passende quote. Whatever floats your boat! ;) Dat laatste geldt natuurlijk ook voor zelf verzonnen locaties!

Naast de locaties is het ook belangrijk om je karakters vooraf wat uit te werken. Omdat dit best een dingetje is, zal ik hier dieper op in gaan in mijn volgende Schrijftips blog.

4. Let's get writing!

Daar zit je dan, helemaal klaar om te beginnen met schrijven. Je zit lekker voor je computer en staart naar dat lege witte vlak voor je. Zelf vind ik het vaak erg lastig om de eerste woorden op papier te krijgen. Daarom houd ik mezelf vaak voor de gek. Ik neem me vaak namelijk voor om niet met het begin te beginnen. Dat wil zeggen dat ik vaak begin met een scene, maar bedenk dat ik daar later nog een goed begin voor ga zetten. Vaak gebeurt dat dan ook, soms ook niet. Dan is namelijk wat ik in eerste instantie heb geschreven al goed genoeg. Op deze manier vind ik het minder moeilijk om daadwerkelijk te beginnen met schrijven, omdat het nog niet de perfecte opening hoeft te zijn. Naderhand is het makkelijker om het begin te schrijven omdat er al wat letters op papier staan en je al wat beter een idee hebt waar je de lezer heen gaat leiden. 

Natuurlijk werkt dit trucje niet voor iedereen, maar ik hoor graag of het iemand anders ook helpt! :) 
Mocht je totaal geen last hebben van het probleem niet te kunnen beginnen met een leeg document voor je, wees blij en begin met het schrijven van je verhaal! 



Zo, dat was dan mijn eerste Schrijftips blog. Ik hoor graag of jullie hier iets aan hebben en of er bepaalde dingen zijn die je naar aanleiding hiervan eens hebt geprobeerd en of dat gewerkt heeft voor je! Volgende maand zal ik het hebben over het ontwerpen van je karakters, tot dan!

Liefs,
AS. 


You May Also Like

0 reacties